Sunday, November 10, 2013

Ostazah Abby Meroyan Lagi..


Haa...Tu la...Kita sebagai manusia biasa ni kalau dah berubah ke arah kebaikan pun, janganlah over sangat...Tak salah nak berdakwah ajak kawan2 ke, sedara mara ke, orang ramai ke nk berubah ke arah kebaikan...Tak salah pun nk bagi peringatan...Tapi biar betul caranya...

Rasulullah S.A.W dulu pun berdakwah secara hikmah...Guna ayat2 yang baik supaya orang yang nk di dakwah tu tak tersinggung dan mudah menerima...Kita ni pun sama...Mana korang suka...Orang yang cakap baik2 dengan korang ke duk perli2, ckp kesilapan korang dengan ayat yang kasar??Haa..Fikirlah...

Dalam video ni si Ostazah Tak Jadi Abby Abadi ni duk mengata rakan2 artis yang lain tu dapat rezeki haram...Jika benar pun, Abby tak patut nak cakap hal yang buruk2 tentang kawan2 yang lain...Lihat pula diakhir video bagaimana Ustaz Azhar Idrus menegur perbuatan Abby...Termakan cili ye Abby...hehe..



Tak semua orang yang jadi artis tu bertuah dapat hidayah macam awak Puan Abby oii...Kalau dah dapat tu, manfaatkan betul2...Bukannya nak ungkit kisah silam Abby, sebab kita pun tahu kan kalau orang yang buat kesilapan pun tak salah nak tegur kesalahan dia walaupun dia buat salah jugak...Ambik yang baik dijadikan pengajaran...

Apa yang aku rasa tak kena dengan Abby ni adalah cara dia menyampaikan sesuatu pandangan... UAI pun tegur...Rasanya orang yang lebih tahu tentang Islam ialah UAI..Dia pun nampak cam tak brapa setuju dengan Abby..Kita boleh menegur orang tapi jangan sampai menjatuhkan maruah orang..Wallahualam...

Thursday, November 7, 2013

Karpal Sinki Tersumbat Lagi?


SHAH ALAM – Dewan Pemuda Pas Selangor memandang serius kenyataan yang dikeluarkan Pengerusi DAP, Karpal Singh bahawa pertubuhan berteraskan agama dan kaum adalah sesuatu yang berbahaya.

Ketua Pemuda Pas Selangor, Syarhan Humaizi Halim berkata, kenyataan Karpal itulah yang sebenarnya membahayakan kerana boleh mencetuskan ketegangan agama.

“Dewan Pemuda Pas Selangor mendesak Karpal Singh menarik balik kenyataan tersebut atau menerima desakan daripada seluruh pemuda Pas.

“Pemuda Pas menyelar tindakan Karpal selaku pimpinan DAP yang mengheret Pas dalam sikap prejudis terhadap Islam. Walhal pimpinan-pimpinan muda DAP sudah menerima hakikat perjuangan Pas yang selama ini bertunjangkan akidah Islam,” katanya dalam satu kenyataan akhbar, semalam.

Menurut Syarhan Humaizi, selaku peguam, Karpal sepatutnya faham bahawa agama Islam merupakan agama rasmi Persekutuan.

Katanya, selama ia diamalkan selepas lebih 50 tahun merdeka, tiada satu insiden pun yang boleh membuktikan tuduhan Karpal bahawa pertubuhan atas nama agama membawa sebarang bahaya kepada negara.

“Jika ada pun, ia merupakan ajaran yang songsang kerana tiada satu ajaran agama pun membawa kepada kemudaratan,” katanya. 
Beliau yang juga Ketua Pemuda Pas Gombak berkata, apa yang menghairankan, mengapa Karpal mengaitkan pertubuhan atas nama agama dan mendesak Pas dibatalkan pertubuhannya hanya kerana didaftarkan atas nama Islam.

“Ia desakan biadab yang boleh mengeruhkan hubungan dalam PR,” katanya.

Mengulas lanjut perkara ini, beliau memaklumkan, Pemuda Pas sedia mengadakan dialog terbuka tentang Islam bersama Karpal dan sesiapa sahaja dalam memberi penjelasan tentang kekeliruan-kekeliruan terhadap Islam. 
“Amaran kami Pemuda Pas kepada Karpal, jika masih mahu membatalkan pendaftaran Pas, beliau perlu berdepan dengan seluruh anggota Pemuda Pas terlebih dahulu dan semestinya kami akan mempertahankan Pas terutama dasar Islamnya sehingga ke titisan darah yang terakhir,” katanya.

Sementara itu, Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Abdul Rani Osman berkata, beliau juga tidak bersetuju dengan kenyataan Karpal kerana sebagai pemimpin parti, tidak sewajarnya mengeluarkan cadangan sedemikian bimbang dimanipulasi pihak tertentu. 
“Karpal sepatutnya berhati-hati kerana musuh memerhati untuk membedil peluru. Tetapi saya yakin bukan sahaja Pas, malah komponen lain PR juga terkilan dengan kenyataan beliau,” katanya.

Sebelum ini, Karpal mencadangkan parti politik atau persatuan yang berasaskan kaum dan agama dibatalkan pendaftaran atau diubah suai agar boleh disertai oleh semua rakyat tanpa mengira batasan kaum dan agama.
 Beliau berkata, cara tersebut merupakan jawapan kepada konsep perpaduan yang menjadi amalan selama ini.-Sinar Harian


Memang biadap pun dia ni...Ntah apa sebab si Anuar tu sayang sangat dia ni ntah...Sebab sama-sama spesies  biadap dan bangang... Bukan saja rosakkan bangsa, ni agama pun dia tak hormat...

Apa motif si Karpal Sinki tu kali ni ntah...Tak kira la Pas ke BN ke, jangan bagi muka kat Karpal Sinki ni!!!

Wednesday, October 30, 2013

HOT...Ini Puncanya...


Akhirnya sudah terjawab segala persoalan tentang kemalangan melibatkan bas ulang alik Genting Highlands yang berlaku baru-baru ni...Rasanya dah boleh agak sebabnya kalau MIROS tak siasat pun...Tengok Jalan pun dah tau...

KUALA LUMPUR -  Laporan siasatan Institut Keselamatan Jalan Raya (Miros) mendapati kelajuan punca utama kemalangan melibatkan bas ulang alik yang terjunam di Jalan Genting Highlands, Ogos lalu.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi berkata, laporan itu akan dihantar kepada jawatankuasa khas diketuai Tan Sri Lee Lam Thye minggu depan.

Menurutnya, selain melebihi had laju, faktor keadaan jalan juga salah satu punca utama.

"Jawatankuasa tersebut akan teliti laporan dan dalam tempoh dua bulan laporan penuh akan dibentangkan kepada Kabinet.

"Buku laporan Miros itu bukan hanya meneliti punca kejadian di Genting Highlands tetapi turut menyenaraikan syor bagi memastikan tragedi seumpama itu tidak berulang," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen, semalam.

Pada 21 Ogos lalu, tragedi itu mengorbankan 37 nyawa apabila bas dipandu Lim Kok Hoe terjunam 60 meter ke dalam gaung di KM3.5 Jalan Genting Highlands.

Pemandu bas itu, mempunyai 16 saman trafik dan 15 daripadanya di bawah kesalahan melebihi had laju.

Ketika menjawab  soalan Datuk Seri Dr Liow Tiong Lai (BN-Bentong), Aziz berkata, kerajaan memandang serius perkara itu dan sebagai pencegahan, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menubuhkan seksyen baru iaitu Seksyen Profil Pemandu.

"Sebelum ini JPJ mempunyai kekangan apabila tidak dapat menyenarai hitam pemandu apabila kes tersebut masih belum disebut di mahkamah.

"Oleh itu seksyen baru ini berfungsi menggantung dan membatalkan lesen memandu di bawah sistem mata demerit, bagi penagih dadah dan pemandu kenderaan yang mempunyai saman tertunggak," katanya kepada Dewan Rakyat.

Tambah beliau, seksyen itu juga memudahkan JPJ mengambil tindakan kepada  mereka bermasalah dan memberi risiko kepada orang awam.

Ahli Parlimen Sri Gading itu berkata, seksyen itu dalam proses perlaksanaan dan menjangkakan senarai pemandu itu akan dapat diketahui penghujung tahun ini.

Selain itu, menurut Aziz, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) juga mengkaji aspek operasi dan permit bagi laluan lokasi dan reka bentuk jalan.

"Satu pekeliling baru dikeluarkan pada 9 September lalu sebagai penambah baik dalam amalan keselamatan untuk syarat lesen bagi kawasan operasi tanah tinggi berisiko. Selain itu syarikat bas terlibat juga diminta memasang kamera litar tertutup (CCTV) bagi mengawasi pemandu," katanya.

Aziz berkata, pekeliling baru itu mengguna pakai peraturan antarabangsa dikeluarkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

"Melalui Standard Operasi (SOP) pemanduan yang digariskan SPAD juga mewajibkan sekurang-kurangnya tiga tahun pengalaman sebelum bertugas kendali bas di kawasan tanah tinggi," katanya. -Sinar Harian

Tuesday, October 29, 2013

Masih Yang Terbaik

Untuk seketika, lupakan segala masalah yang telah wujud antara kaum.. Kita tetap 1 Malaysia...

Seperti biasa menjelang apa jua perayaan, PETRONAS tidak melepaskan peluang untuk menghasilkan video komersil untuk perayaan tersebut... Terbaru, PETRONAS telah menghasilkan video komersil untuk Deepavali...





Sebagai rakyat Malaysia, kita patut sedar dan bersyukur dengan apa yang kita ada di Malaysia.. Kita masih bebas menyambut apa jua perayaan... Tapi ada jugak wujud golongan yang tak hargai dan nak tunjuk samseng...
 
Untuk kali ni, kita tolak ketepi dulu... Apa pun video komersil dari PETRONAS ni patut difahami isinya dan maksud tersirat  disebaliknya....

Monday, October 28, 2013

Brunei Menjadi Inspirasi Untuk Kelantan Laksanakan Hudud?

Bersediakah kita??



KOTA BHARU - Kerajaan Pas Kelantan sehingga kini tetap serius dan yakin untuk melaksanakan hudud meskipun terdapat pelbagai halangan, bahkan hasrat merealisasikannya juga dianggap sebagai mainan politik pihak tertentu.


Bukti Kelantan tidak lemah semangat biarpun ada kekangan, Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata, kerajaan negeri tetap meneruskan usaha bersungguh-sungguh agar Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (ii) 1993 yang diluluskan Dun Kelantan dapat dilaksanakan sepenuhnya.

Menurutnya, apabila disebut pelaksanaan hukum hudud di Malaysia, ramai yang akan mengingati hasrat Kelantan untuk melaksanakan undang-undang itu yang sudah lama diusahakan tetapi dengan pelbagai halangan masih lagi belum berjaya.

“Kita amat hormat Brunei yang sudah mampu menegakkan hukum ini di negara mereka, ini menjadi semangat kepada kita bahawa ALLAH SWT akan pelihara hukum-Nya dan sampai masa insya-ALLAH negeri kita akan dapat laksanakan.

“Ada pihak menyatakan hasrat kerajaan ini sekadar mainan politik sahaja, padahal tuduhan itulah mainan politik dan saya sifatkan golongan yang menolak dan mengejek, mengetepikan syariah Islam khususnya hudud adalah golongan jahil, malah tidak mengetahui keindahan syariat Islam itu sendiri,” katanya.

Terdahulu beliau merasmikan Konvensyen Amar Ma’ruf dan Nahi Mungkar Peringkat Kebangsaan sempena sambutan Hari Hududullah negeri Kelantan di sini, yang turut dihadiri Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Dakwah, Penerangan dan Hubungan Seranta negeri, Datuk Mohd Nassuruddin Daud; Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan, Datuk Che Mohd Rahim Jusoh.

Ahmad berharap program itu dapat menyedarkan minda dan fikiran umat Islam terhadap hudud supaya membuka jalan bagi dilaksanakan walaupun dianggap terlalu sukar, tetapi suatu hari nanti ia akan jadi kenyataan.

“Sambutan program ini juga diadakan bagi mengadakan tekanan kepada pihak tertentu supaya melihat kepada ajaran dan undang-undang Islam secara positif, bukan negatif.

“Bahkan hukum ALLAH SWT lebih mengatasi daripada undang-undang ciptaan manusia,” katanya.

Tambahnya, sambutan hari hudud itu juga dilaksanakan bagi memberi gambaran sahih terhadap pelaksanaan hukum Islam dalam masyarakat kerana ia bersifat mendidik dan bukannya menzalimi.

“Hudud ini bukanlah bermakna hukuman sebat dan potong tangan semata-mata.

“Malangnya wajah hudud ini telah diberikan imej cukup buruk oleh media barat, dengan sokongan media sekular dalam negara kita yang menjadikan masyarakat sering kali tersalah anggap tentang hudud. Hakikat hudud bermakna batasan,” katanya.

Katanya, pelbagai kes jenayah berlaku sekarang ini sangat menakutkan dan beliau mempersoalkan undang-undang sedia ada tidak mampu mencegahnya dengan berpandangan undang-undang dicadangkan oleh ALLAH SWT adalah pencegahan kepada umat Islam dan wajib memperjuangkannya untuk dilaksanakan di negara serta negeri.

“Apa yang mampu kita (kerajaan negeri) lakukan mengikut bidang kuasa kerajaan negeri sudah kita laksanakan.

"Dengan itu saya menyeru kepada semua jabatan kerajaan, sama ada negeri atau Persekutuan, sama-sama bertanggungjawab meningkatkan kualiti iman dalam kalangan rakyat dengan bekerjasama menyeru kebaikan cegah kemungkaran menerusi pendekatan masing-masing,” katanya. -Sinar Harian



Yang pastinya ada yang akan meraung bila hukum hudud benar-benar dilaksanakan.. Mungkinkah ini caranya untuk menghapuskan jenayah yang semakin menjadi-jadi dalam negara kita??

Nak Hidup Lebih Lama? Ini Caranya...


Ajal maut memang di tangan Tuhan...Tapi kita yang masih bernafas ni kenalah hargai pinjaman yang dah diberikan... Salah satu caranya untuk memiliki hidup yang lebih lama adalah dengan menjaga kesihatan....


KUALA LUMPUR - Walaupun bunyinya agak klise dan mungkin mengundang rasa kurang senang sesetengah pihak, tetapi itulah hakikatnya.

Kurangnya pengambilan gula dalam makanan dan minuman mampu memanjangkan jangka hayat seseorang kerana dapat menghindari penyakit-penyakit kronik yang berpunca daripada pengambilan gula berlebihan, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S. Subramaniam.

"Itu yang lebih baik kepada semua, tidak perlu ambil gula, kamu akan hidup lebih lama," katanya pada sidang media selepas selesai ucapan perasmian Seminar Pemeriksaan Perubatan dan X-Ray Fomena untuk pekerja asing di Hotel The Royale Chulan, hari ini.

Subramaniam diminta mengulas berhubung penafiannya terhadap kenyataan perdana menteri sebelum ini bahawa peningkatan jumlah pesakit diabetes yang berada di tahap membimbangkan menyebabkan kerajaan mengambil langkah untuk memansuhkan subsidi gula.

Menurut Najib, jumlah pesakit itu yang seramai 2.6 juta orang amat dikhuatiri.

"(Pengambilan gula berlebihan) adalah tidak baik. Saya sendiri sudah belajar minum teh tanpa gula. Inilah, kita perlu ajar rakyat dengan perkara-perkara yang baik sebab kita kerajaan yang bertanggungjawab," katanya semalam, sehari selepas mengumumkan pemansuhan subsidi bahan itu.

Subramaniam yang kemudiannya diburu wartawan untuk menjelaskan kenyataan Najib itu bagaimanapun menafikan bahawa gula menjadi punca utama peningkatan pesakit diabetes mahupun obesiti di kalangan rakyat di negara ini.

Dalam hujahnya Subramaniam berkata, dari segi sains dan nutrisi, gula bukanlah sejenis makanan yang wajib dalam kehidupan harian.

Oleh itu, keputusan kerajaan menghapuskan subsidi gula katanya adalah satu perkara wajar di mana ia memperbetulkan kesalahan kerajaan.

"Harapan kita ialah dengan kenaikan harga ini yang dulu beli gula 1 kilogram sekarang beli setengah kilogram, yang dulu pakai satu sudu sekarang pakai setengah sudu atau langsung tak ada macam saya," ujarnya.

Malah ujar menteri ini lagi, manusia boleh hidup tanpa gula.

"Penyakit kencing manis disebabkan gula, tetapi kita sebagai seorang manusia tak perlu makan gula, kalau tak makan gula, kita mungkin akan hidup lebih lama, jadi oleh itu, daripada asalnya subsidi yang diberikan adalah secara berbudaya iaitu di dalam kaum Melayu ke Cina ke India, kuih kek sudah jadi budaya," katanya.

"... saya tahu gula sahaja bukan punca diabetes, diabetes ada dalam keturunan, cara hidup, perkara ini menyumbang kepada perkara itu, tetapi kalau seseorang itu telah mendapat penyakit kencing manis atau dari segi kesihatan keseluruhannya, mana-mana doktor pun akan bagi nasihat  kurangkan makan gula.

"Itu nasihat yang diterima sebagai 'basic medical advise'," jelasnya. -Sinar Harian

Tapi aku tak pasti langkah kerajaan memansuhkan subsidi gula adalah langkah yang betul atau tidak...Katanya nak dorong rakyat kurangkan penggunaaan gula untuk jaga kesihatan...Yang pastinya hal ni akan mendorong kepada perkara lain seperti kenaikan harga makanan yang tak dapat dikawal..

Rata-rata harga makanan naik 50 sen selepas harga petrol&diesel naik 20 sen sebelum ni....Tu harga petrol&diesel yang naik , harga makanan dah naik...Inikan pulak bila gula iaitu antara bahan yang selalu ada dalam makanan...Kita tengok kesannya nanti...

Pada aku, kalau nak didik rakyat untuk lebih sihat, kerajaaan kena fikirkan cara untuk rakyat mengubah tabiat makan yang lebih sihat...Ikut piramid makanan...Itu lebih menjamin kesihatan yang lebih sempurna dan seimbang..


Renungkanlah....


Thursday, October 24, 2013

Masih Amankah Malaysia ku?



Maaflah..Gambar diatas bukanlah untuk menakut-nakutkan jauh sekali untuk buat sampai tak tidur malam..Nampaknya keamanan negara kita bukan lagi seperti dulu...

Ish..Baru pagi tadi kita dikejutkan dengan berita pegawai bank mati ditembak oleh pengawal yang merompak bank tempat beliau sendiri berkerja, lagi sekali Malaysia digegarkan dengan berita 4 orang awam diserang secara tiba-tiba. Kejadian terbaru ni meragut 2 nyawa...Suspek dipercayai kurang siuman dan mempunyai masalah mental...

Laporan dari MStarOnline...

KUALA LUMPUR: Seorang budak penghantar barang tiba-tiba mengamuk lalu menikam dua orang sehingga mati sementara dua lagi cedera dalam satu kejadian di sini pada Khamis.
Insiden yang berlaku pada pukul 11.20 pagi itu bermula apabila suspek yang berusia 26 tahun itu menghantar rokok di beberapa buah kedai di Stesen Terminal LRT Gombak.
Timbalan Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata suspek menikam pemilik kedai berusia 60 tahun dan pembantunya iaitu seorang perempuan berusia 40 tahun.
"Dia kemudiannya melarikan diri dengan menaiki sebuah van jenis Daihatsu berwarna putih menghala ke Taman Melati.
"Kenderaan dinaiki suspek turut berlanggar dengan sebuah lagi van yang dipandu oleh seorang lelaki tua di hadapan stesen LRT Taman Melati," katanya kepada pemberita di tempat kejadian.
Beliau berkata pemandu van tersebut keluar daripada kenderaannya untuk melihat keadaan vannya turut ditikam sebanyak tiga kali menyebabkan mangsa mati di tempat kejadian.
"Suspek kemudiannya kembali menaiki vannya dan memandu kira-kira satu kilometer daripada tempat kejadian sebelum berlanggar dengan sebuah Toyota Prius yang dipandu oleh seorang remaja.
"Dia kemudiannya menikam remaja berkenaan sekali dan ketika mangsa cuba melarikan diri, suspek menikam mangsa sebanyak dua kali lagi," katanya sambil menambah remaja berkenaan merupakan pelajar kolej turut meninggal dunia di tempat kejadian.
Beliau berkata orang ramai yang menyaksikan insiden berkenaan segera menahan suspek sebelum pihak polis tiba.
Difahamkan suspek dilihat bercakap seorang diri dan gagal menahan rasa amarahnya ketika kejadian.


Berikut merupakan gambar-gambar mangsa ketiga yang merupakan yang pertama terbunuh:






Mangsa terakhir yang merupakan yang kedua terbunuh:



Dan gambar suspek yang telah berjaya ditangkap dan sekitar keadaan tempat kejadian:




Nasib baik suspek berjaya ditangkap...Kalau tak, orang awam kat stesen LRT mana la pulak dia jadikan mangsa...

VIDEO: Video ini dirakam oleh orang awam yang berada ditempat kejadian...Sila lihat..



Oh ya... Video seterusnya ini adalah rakaman CCTV kejadian pegawai bank dibunuh oleh pengawal keselamatan...




Aku rasa ramai yang bersetuju kalau aku cakap rakyat Malaysia perlukan sesuatu untuk memastikan keselamatan mereka terjamin...Mungkin pihak PDRM boleh mengatur strategi yang sesuai sama seperti mereka mengatur rancangan untuk menangkap geng-geng kongsi gelap dalam OPS CANTAS...

Malang memang tidak berbau...Tapi berhati-hati lah.. Aku percaya orang-orang yang telah melakukan semua ini mempunyai sebab tersendiri...Kos hidup tinggi, hutang keliling pinggang, tekanan hidup antara sebab-sebab yang boleh dikaitkan dengan permasalahan yang berlaku...Masih amankah Malaysia ku kini?

VIDEO PERINGATAN: Siapa Anwar yang sebenar

Pembohongan DAP di Sibu


Kecapi Nikmat Bersama Pakatan