Wednesday, July 31, 2013

Nyawa di hujung PISTOL!!!



BANG!BANG! Semudah tu je kan orang sekarang nak selesaikan masalah....

Nampaknya trend orang Malaysia sekarang nak selesaikan masalah adalah pakai pistol je...undang-undang semua dah ditolak ketepi..habis tu PDRM buat apa je bila isu ni terjadi?Sibuk shopping raya??

Tak lama dulu pada 26 April kita digemparkan dengan kes pembunuhan Timbalan Ketua Pengarah Kastam, Dato Shaharuddin bin Ibrahim. Beliau telah dibunuh dengan tembakan dari jarak dekat yang dilepaskan oleh suspek yang dipercayai menunggang motosikal. Kejadian berlaku kira-kira pukul 830 pagi di persimpangan lampu isyarat Lebuh Wawasan dari arah Dengkil bersebelahan IPD Putrajaya.

Dato Shaharuddin bin Ibrahim
Kesan Tembakan



Kes pertama pada 4 Julai 2013 melibatkan seorang guru, Mat Zaki Hashim, 35, dari Kampung Tualang, Bunut Susu, Pasir Mas cedera di leher dalam kejadian cubaan untuk membunuh mangsa pada 4 Julai 2013 yang lalu. Mangsa bernasib baik kerana berjaya diselamatkan selepas mendapat rawatan di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II).

Mat Zaki Hashim


Kes berikutnya berlaku pada 17 Julai melibatkan seorang guru dari Sekolah Kebangsaan Beris Panchor, Kelantan. Mangsa, Hashim Mat Zain, 43, dikatakan dalam perjalanan pulang ke rumah di Kampung Tok Dosoh dan ditembak dengan 6 das tembakan tetapi hanya 2 das tepat mengenai mangsa.

Hashim Mat Zain


Seorang lagi guru ditembak mati pada 19 Julai  ketika berhenti di lampu isyarat simpang empat Jalan Keladi, Kulim Kedah. Mangsa, K Shanmugam, 45, dipercayai dalam perjalanan ke tempat kerja. Ini merupakan kes ketiga melibatkan guru.

K Shanmugam

Kes terbaru yang berlaku pada 29 Julai lalu melibatkan pengasas Kumpulan Perbankan Arab- Malaysia, Hussain Ahmad Najadi telah ditembak di kawasan letak kereta  sebuah tokong Cina  di Lorong Ceylon, dekat Bukit Bintang. Isteri mangsa, Cheong Mei Kuan turut tercedera dalam kejadian.

Hussain Ahmad Najadi


Persoalannya, di manakah pihak yang sepatutnya bertanggungjawab untuk menyelesaikan isu ini? 

Apakah langkah PDRM untuk memastikan keselamatan dalam negara Malaysia ini terus terjamin..Sekarang ni ramai yang nak keluar dari rumah pun bimbang dan berasa tidak selamat apatah lagi yang mempunyai keluarga...Berapa orang lagi yang harus mati baru PDRM nak ambil tindakan??

Peribahasa Melayu 'Bagai nyawa di hujung tanduk' boleh diubah kepada 'Bagai nyawa di hujung pistol'...

Tak puas hati sikit, tembak..ni la jadi kalau orang dah tak takut undang-undang...elok-elok ada akta ISA pergi mansuhkan...orang dah tak takutlah...buat kesalahan pun hanya kena bayar denda..jangan kecut telur sangat sampai keselamatan dan kehormatan digadai!!

Sumber: The Star, Utusan, Berita Harian, Kosmo!

No comments:

Post a Comment

VIDEO PERINGATAN: Siapa Anwar yang sebenar

Pembohongan DAP di Sibu


Kecapi Nikmat Bersama Pakatan