Friday, September 27, 2013

Al Fatihah





Al Fatihah...Semoga roh Alahyarham dicucuri rahmat....



TAN SRI AZIZAN ABDUL RAZAK MENINGGAL DUNIA


KUALA LUMPUR: Jenazah bekas Menteri Besar Kedah Tan Sri Azizan Abdul Razak selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam Muasasah Darul Umum, Pokok Sena, Kedah pada pukul 5.30 petang tadi.

Jenazah Allahyarham tiba di Muasasah pada pukul 4.20 petang dengan ambulan jenazah diiringi polis trafik dan lebih 200 penyokong bermotosikal dari Markas Pas Pokok Sena, Langgar.

Setibanya di situ, jenazah Allahyarham disembahyangkan sekali lagi sebelum majlis pengkembumian disempurnakan.

Kira-kira 10,000 orang hadir di majlis pengkebumian itu termasuk-termasuk beberapa pemimpin PAS dan UMNO.

Antara mereka yang hadir ialah Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz Tun Mahathir,  Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Abdul Kadir, bekas mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Timbalan Menteri Air, Teknologi Hijau dan Tenaga Datuk Seri Mahdzir Khalid, Timbalan Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din dan orang-orang kenamaan yang lain.

Sebelum itu, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak sebagai seorang yang komited dengan perjuangan Islam.

"Sepanjang hayat tiada istilah rehat bagi beliau, sehinggalah Allah SWT menjemputnya dari ribaan umat,” kata Abdul Hadi seperi yang dilaporkan HarakahDaily.

Dalam satu kenyataan ringkas, Abdul Hadi menyifatkan pemergian bekas Menteri Besar Kedah itu satu kehilangan besar buat PAS. Beliau juga menyifatkan Azizan sebagai sahabat, guru dan pemimpin.

“Sama-sama kita mengambil roh semangat Ustaz Azizan yang mendedikasikan hayatnya untuk perjuangan Islam.

“Mudah-mudahan beliau telah membenarkan janjinya kepada Allah SWT. Semoga segala jihadnya diterima oleh Allah SWT,” katanya.

Sementara itu HarakahDaily juga melaporkan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan Azizan sebagai seorang pemimpin yang banyak berjasa kepada rakyat dan negara.

“Saya berhajat benar untuk menziarahi beliau sebelum ini, tetapi disebabkan masalah kesihatan, niat itu tertangguh. Termasuklah ketika Multaqa Ulamak baru-baru ini saya berhasrat hadir dan berniat untuk menziarahinya.

“Namun, Allah mentakdirkan ia tidak berlaku disebabkan kesihatan saya. Saya mendoakan semoga rohnya dirahmati Allah SWT dan ditempatkan bersama orang yang beriman dan para solihin,” katanya.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar pula menyifatkan Azizan sebagai pemimpin PAS yang sangat mencintai perjuangan Islam dan bidang pendidikan.

Katanya, Allahyarham seorang teman yang berfikiran terbuka dan amat memahami naluri segenap lapisan masyarakat.

"Secara peribadi kami pernah bertengkar, menangis dan ketawa bersama, beliau seorang yang bersifat terbuka, kami boleh bersembang beliau faham jiwa orang muda.

Sementara itu, wartawan TV3, Kumaran Rajamoney yang pernah membuat liputan ketika Allahyarham berkhidmat sebagai Menteri Besar Kedah menyifat Allahyarham sebagai seorang yang meletakkan kepentingan negeri dan rakyat, melebihi tuntutan sebagai seorang ahli parti.

"Beliau mengekalkan hubungan baik dengan kepimpinan UMNO dan Barisan Nasional ketika era kepimpinannya, sekaligus memberikan dimensi baru dalam suasana politik negara yang ketika ini sudah jauh berbeza.

"Ironinya, cara kepimpinan ini juga disegani pemimpin Kerajaan Pusat-BN ketika itu, yang akhirnya memungkinkan Kedah terus disalurkan bantuan dan sokongan.

"Hari ini, bukan hanya ahli PAS meratapi pemergiaan Allahyarham tetapi juga kalangan orang UMNO dan BN. Tan Sri Azizan, contoh terbaik pemimpin berjiwa rakyat dan perlu dicontohi semua pengiat politik," katanya.

Allahyarham kembali ke rahmatullah pada jam 11.10 pagi ini di Hospital Sultanah Bahiyah di sisi ahli keluarganya dan pimpinan PAS pusat dan Kedah.

Sebelum ini, Allahyarham dimasukkan ke Hospital Pulau Pinang (HPP) selepas mendapat jangkitan kuman di kaki dan menerima rawatan di Kedah Medical Centre (KMC) pada awal Mei lalu.

Bagaimanapun kedua-dua belah kakinya terpaksa dipotong pada 9 Mei lalu di HPP akibat jangkitan kuman, dan kemudiannya dipindahkan ke HSB pada 14 Ogos lalu selepas tahap kesihatannya dilihat memuaskan walaupun masih ditempatkan di ICU.

Hujung bulan lalu, Allahyarham menunjukkan perkembangan positif apabila doktor mula menukar tiub pernafasan, selain mula bersuara biarpun masih perlahan, bagaimanapun ia mula merosot sejak jam 3.30 pagi, semalam.

Allahyarham meninggalkan dua orang isteri, Puan Sri Faikah Syeikh Hamzah dan dan Shamsiah Shafie dengan 14 orang anak.

Jenazah Allahyarham disemadikan di Muasasah Darul Ulum bersebelahan dengan bekas presiden PAS Datuk Fadzil Noor.

Azizan adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Limau dalam kawasan parlimen Jerai.

Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah dilaporkan turut menziarahi jenazah Allahyarham Azizan.

Perdana Menteri,Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin turut merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Allahyarham.

Berikutan kematian Azizan, kerusi DUN Sungai Limau kosong dan membolehkan pilihan raya kecil kedua diadakan selepas DUN Kuala Besut.

Pada pilihan raya umum lalu, Azizan berdepan dengan cabaran empat penjuru termasuk sepupunya Mohd Fazillah Mohd Ali yang mewakili BN. Azizan mempertahankan kerusi DUN itu dengan majoriti 2,774 undi.



No comments:

Post a Comment

VIDEO PERINGATAN: Siapa Anwar yang sebenar

Pembohongan DAP di Sibu


Kecapi Nikmat Bersama Pakatan