Friday, November 13, 2009

Nizar mati pucuk: Nik Aziz pergi haji dengan duit rasuah??

Gila ke ape?

memang gile\a,

aku nak tulis ni pun rasa macam gila

ada ke patut orang yang konon nya ulamak pergi haji dengan duit rasuah.

OK sebelum korang kata aku gila, ko gi lah baca blog rakan rakan saya Parpukari dan RBF.

Ceritanya macam ni, N.Ajis pergi haji tahun ni dengan pakej VIP haga RM65K sorang, dia pergi bersama isteri, menantu (Ariddahmi) dan isteri (anak perempuan N.Ajis), setiausaha sulit N.Ajis. tokey syarikat dan isteri tokey syarikat.

Syarikat ni namanya Abroad Technology Centre Sdn. Bhd.

Nama tyokey nya Nordin, kalau kita check internet reference ATC didapati syarikat ni berniaga komputer, printer dan aksesori, jadi mungkinlah ada bisnes buat iklan dan sebagainya.

maka PMBK pun berilah syarikat ni satu kontrak letak papan tanda satu negeri Kelantan,

ye lah papan tanda muka pemimpin, jenis yang macam orang PAS selalu kutuk orang Umno buat tu,

cuma kali ni muka Nik Ajis lah

BTW thanks RBF for the picture below




Ok kita tengok betul betul apa yang ditulis di sebelah kanan bawah papan iklan tersebut

SUMBANGAN PERBADANAN MENTERI BESAR KELANTAN

Kita mesti ingat PMBK ni ditubuh dengan duit rakyat jadi semua perkara yang dilakukan mestilah untuk kebaikan dan kesejahteraan rakyat.

OK lah katalah papan tanda ni untuk suruh orang hantar anak mengaji, kira elok lah tu, bagus lah

tapi aku heran kenapa mesti ada muka N.Ajis dan cucunya, tak de orang lain ke? Buakn apa takut orang kata cari publisiti politik murahan.

tak pe lah kira niat baik lah, jadi kita pun bertanya gak lah, jika ini duit PMBK dan papan tanda ni bertujuan menimbulkan insaf dan kesedaran, apakah cara terbaik untuk membelanjakan wang rakyat sebegitu?

assuming that the whoe of negeri Kelantan setuju lah papan tanda ni mendatangkan faedah kepada rakyat, boleh membawa ke syurga ke ape ke, tak kira lah, pendeknya kalau semua orang stuju ia bagus pun, apa cara terbaik untuk melaksanakan kempen ni?

after all, the mesage is quite simple, the photography tak lah hebat mana, the layout pun ala kadar aje, the billboard siapa pun boleh print dan tegakkan.

so should it be opened to tender for the lowest bidder?
should it be given without tender?

soalan keduanya ialah ini

seorang ulamak tentunya faham betapa kita mensti mengelak supaya tindakan kita boleh menimbulkan fitnah, dia mesti nak jauhkan fitnah

saya ada satu cerita

Saidina Abu Bakar ketika menajdi khalifah mengambil gaji yang secukup untuk makan aje (sewa tak yah pasal duduk rumah sendiri) duit memang ngam ngam aje, satu hari Isteri beliau meminta sedikit wang lebih untuk membeli bahan membuat kuih kegemaran Saidina Abu Bakar. Di kata - "mana saya ada duit lebih, gaji saya mabik semua cukup cukup je, ni duit rakyat, kalau lebih nanti penat aku nak menjawabnya (ni kira paraphrase lah)... kalau kau nak buat kuih, simpan lah sikit sikit duit lebih, kalau ada buat lah kuih tu.

jadi isteri dia pun simpan lah sikit sikit, lepas beberapa bulan cukuplah duit nak beli bahan  so dia pun excitedlah nak beri suami tercinta makan kuih kesukaan.

Bila Saidina Abu Bakar pulang ke rumah dia pun hidanglah. Abu Bakar terkejut, dia tanya mana dapat duit lebih ni? Si isteri pun kata dia jimatlah satu dirham sebulan (contoh lah), bila cukup duit dia pun beli bahan..

nak tau paa respons Saidina Abu Bakar? dia potong gaji dia sebanyak satu dinar sebulan (ie sebanyak mana yang Isteri dia kata ada lebih lah)... mengapa? dia takut ambil terlebih dari duit rakyat...

OK kembali pada cerita kita.

Soalan pertamanya ialah ini, kalau si Nordin ni nak beramal jariah kepada N.Ajis setelah mendapat kontrak pasang billboard. satu fitnah akan timbul, sudah tentu ada yang mungkin menaggap ini tanda terima kasih beliau kepada N.Ajis kerana bantu beliau berniaga....Ok ada orang kata ni tak de hal pasal di nak membalas budi....

pikir betul betul, inilah rasuah namanya. kerana itulah seorang penjawat awam tak boleh menerima hadiah yang bernilai lebih dari beberap ringgit saja, hadian yang diterima kalau bebentuk cenderahati OK, tak de nilai walau dibuat kristal ke , walau ia songket dalam frame ke...

Pakej haji VIP ni tak de bezanya dengan percutian mewah ke mana mana, kerana ianya ada nilai komersil, samada ia nya untuk beribadat atau beristirehat tak de beza dari segi ongkos.

Yang satu rasuah, yang lagi satu pun rasuah juga lah namanya.

keduanya , kita perlu bertanya berapa banyak untuk yang dibuat oleh Nordin dari satu projek ni??
RM65,000 x7= RM455,000 ialah kos pergi ke haji utuk tujuh orang ni

katalah dia belanja separuh untung dia untuk belanja N.Ajis dan entourage ke Haji jadi untung dia RM1 million, untuk passang billboard. Saya rasa untung dia lebih tapi kita tak tahulah, Kalau untung dia RM455,000 sekalipun ini adalah salah kerana untung ini digunakan oleh pembesar negeri, anak menantu dan siteri untuk menunaikan haji

kalau nak ambik jugak duit tu lagi elok kalau suruh syarikat tu bawak orang biasa ke haji

lebih 45 orang dah dapat menunaikan haji kalau menggunakan pakej biasa... N.Ajis dah pergi haji berkali kali dah, apa salahnya beri pada orang biasa

la;au dia suruh syarikat bawa orang biasa maka terhindarlah satu fitnah

lagi elok kalau dikurangkan untung syarikat tersebut

untung ni dari duit rakyat, duit PMBK, apa salahnya kurang sikit untung, kerana ini duit rakyat dan awak kata awak ulamak, mursyidul am??

apa ni??? takan rasuah pun dah tak kenal???
takkan perbuatan yang mengundang fitnah pun dah tak kenal???

Hal ini mungkin orang lain kata tak rasuah tapi inilah pendapat saya, kalau korang setuju setujulah, kalau tak , takde hal

lepas ni cerita selipar syurga pulak

17 comments:

  1. patutlah di kelate semakin banyak gambar nik aziz.

    rakyat jadi makin taksub ko dio lepas tengok gambar.

    tu tujuan mereka barangkali..

    ReplyDelete
  2. SLM BRO..AJIS BERSATU NAK MENJAHANAMKAN AGAMA ISLE LA TU

    ReplyDelete
  3. haah la Panglima. Dulu kan kain rentang dia kain jer kan. Ini sekali gedabak muka N. Ajis kat kota bharu...gile bagak besarrrr...macam Soviet Russia (depa letak muka Josef Stalin).

    Rupa2nya PBMK punya keje...

    Tapi bagus jugak ada muka N. Ajis kat mana2, sebab wajah berseri, sejuk pemandangan...tenang hati....tak berani org nak buat maksiat. Cuba letak satu kat depan kelab malam Ronnie Liu, ade beran???

    ReplyDelete
  4. UMNO kapiaq. Celaka. Sial.

    ReplyDelete
  5. Eat pig shit and die umno cunt

    ReplyDelete
  6. Oi babi umno... Orang nak sedekah bawa ulamak besar gi haji pun kau dengki ke?

    ReplyDelete
  7. yang memaki hamun tu sure dah biasa dapat sedekah kat ofis..hamper, duit raya, makan angin, handphone free, laptop free...

    ReplyDelete
  8. Ada orang marah tapi tarak teluq nak boh nama....hahahhaha

    ReplyDelete
  9. Cerita tentang haji sponsored nie ramai dah tau. Yang terlibat pun dah sedaq.
    Sudah sudahlah.
    Toksahlah sensasikan dan tokok tambah lagi.
    Dok mengundang maki hamun dari yang tak berteloq saja!!
    Semua dah pakat-pakat sedaq kata sponsor/rasuah nie bedosa.
    Ini yang kita nak.

    ReplyDelete
  10. kalau org lain.... Rasuah, kalau kena kat dia... sedekah.... pehhh mudahnya

    ReplyDelete
  11. Pendapat saya, adalah menjadi hak syarikat tu kalau dia nak ambil untung atas perkhidmatan atau jualan dia. Dan jadi hak dia untuk belanjakan cemana yang dia nak.

    Sesungguhnya setiap amal tu adalah bergantung kepada niat. Jadi, tak boleh disamakan pakej menunaikan haji dengan pakej percutian, sebab satunya dengan niat untuk enjoy manakala satu lagi untuk ibadah & mendekatkan diri kepada Allah swt.

    Compare dengan zaman Abu Bakar As-Siddiq, beliau ambil "gaji" cukup2 kerana beliau, seperti sahabat2 lain adalah insan terpilih lagi sangat zuhud. Tapi tak selayaknya dan tak sepatutnya dibandingkan dengan Nik Aziz. Nik Aziz dan MB2 lain ada elaun tetap. Kenapa tak compare Nik Aziz dengan orang lain yang setaraf (sejawatan) dengannya? Cubalah compare dengan Khir Toyo (mahligai berjuta2), atau MB2 atau menteri2 lain (melancong sana sini). Dan takde plak orang nak compare gaji dia yang dipotong sendiri setiap bulan sudah berpuluh tahun lamanya untuk disalurkan semula kepada rakyat (ada MB lain buat macam tu?)

    Letak muka di billboard juga jadi isu. Muka Pak Lah, Najib, Khir Toyo, Syarizad, Azalina tak pula dipersoalkan. Tup-tup, Nik Aziz pula dibandingkan dengan Stalin. Memang hebat!

    Jadi sangat tak adil penulis dan tukang bagi komen membuat tuduhan berdasarkan sentimen beralaskan andaian2 semata-mata. Maaf saya banyak memetik contoh2 di KL dan Selangor kerana saya tinggal di kawasan2 ni.

    Sama-sama kita fikir-fikirkan.
    (email dilampirkan, jangan nanti ada pula kata saya pengecut.)

    ReplyDelete
  12. kalo tgna jadi model free bkn berbayar,
    apa ko susah sangat?
    ade ke xde dia g haji tu?
    jawapan nya takde kan? pasal ko dah fitnah,
    n citer pasal kes saidina umar r.a aku nak baca pun malu.. ko menjatuhkan dia dengan meremehkan2 perkara mcm tu..

    beristifar aku membacanya..

    ReplyDelete
  13. Abu Mansur/Ameeno

    PAs yang menyalak kuat bila orang Umno pasang billboard letak muka menteri, kata membazir

    apa pekdah letak billboard ni

    munasabah ke untung dia sebanyak itu sekadar pasang billboard, kalau orang Umno mesti kau kata untung berlebih kan...

    bila untung terus pergi belanja orang yang bagi projek, tak ke orang kata rasuah

    kalau tak salah kenapa kensel

    hakikatnya dia pun dah jadi was was, kalau hati telus dan ikhlas macamana tiba tiba boleh jadi was was, takkan akibat penulis blog kecik macam ni dah boleh ulamak besar jadi was was, takkan dia punya fikiran lagi singkat dari penulis blog ni....

    BTW apa salah ke dia gunakan cerita Saidina Umar, ini cerita tauladan,
    kalau Nik Aziz nak dibandingkan dengan Khir Toyo, yang korang sendiri kata rasuah, hah kira

    OK lah tu, aku tak de hal, boleh lepas ni kita samakan Nik Aziz dengan Khir Toyo, lagi best

    apa lah bengap nye korang ni, orang banding dengan khalifah ar rashyidin lagi kau nak compare dengan jawa pipi merah

    teladan Umar patut diikuti setidak tidak nya kita cuba untuk ikuti, tapi kalau dah nak ikut contoh pemimpin Umno, terserahlah, kamu yang menyalak kuat sangt kata pemimpin Umno korup kotor, tapi nak suruh ukur guna kayu itu, tak pe lah

    kita faham lah... bila Umno mesti banding dengan orang baik baik, bila orang PAs kena banding dengan orang jahat jahat...

    tah lah sapa cikgu ugama korang

    seingat aku, kita punya amalan mesti banding dengan orang yang mulia dan terpuji, biar nampak sikit

    kita punya kejahatan pun kena banding dengan orang baik baik, biar nampak banyak,

    kita punya kesenangan mesti banding dengan orang susah biar nampak banyak nikmat Allah

    kita punay susah pun kena banding dengan orang Susah, biar nampak untuk nasib kita


    tapi ye lah orang PAS kan pandai pandai agama semua, tak pe lah

    ko buat lah macamana yang ko nak

    ReplyDelete
  14. aku heranlah sikap orang pas ni apa saja yang depa buat semuanya betul. apa yang umno buat semuanya salah. walaupun ambik rasuah depa tetap kata sedekah dan niat orang tu nak bagi bukan rasuah. aku ni yang jahil agama pun boleh pikiaq tu rasuah ke sedekahke. alahai orang pas bukalah minda anda fikir2lah...guna akal fikiran yang Allah Taala berikan.

    ReplyDelete
  15. ...apa le korang ni sibuk2 isu TGNA nak naik haji pakai duit sponsor tu..dia kan orang alim ulamak mesti dia dah faham dan arif apa itu RASUAH..mesti dia dah baca dalam kitab bahawa sah haji pergi dengan duit yang disponsor oleh sahabat2 seperjuangan yang ada duit lebih..macam kawan2 kau la, belanja kau makan atau tolong bayar teket bas untuk temankan ke Kuala Lumpur sbb dia dah mahir jalan di KL tu..salah ke !!!

    ...satu perkara lagi, kamu lihat gambar siapa yang tertera besar dan hebat pada billboard tu..kenal gambar siapa..bukan gambar Jalalludin Hasan, Dr Asri, Mawi, Maya Karim, Sarimah atau lain nama besar dan hebat...kalau gambar mereka ini tentu pihak syarikat kena keluar belanja lebih besar, mungkin RM100 ribu untuk gambar saja..jadi apalah salahnya letak gambar TGNA dan beri sedikit royalty dalam bentuk Pakej Haji yang lebih murah, tak sampai RM100 ribu..fikir2 kan...

    Hj Markoko

    ReplyDelete
  16. Sebenarnya orang Pas memang tak kan mengaku salah, walau pun dah terang lagi bersuluh. Alahai pengikut Pas, awak terlalu taksub. Kesian saya pada awak. Cubalah lihat betul-betul, kemudian gunakan akal, jangan terlalu ikutkan perasan.

    ReplyDelete
  17. Alah susah nya agama kau org ni. Buat baik salah, buat tak baik salah,,buat tengah tengah/samar samar pun tak boleh...Mampuslah kau org dgn agama kau org..
    Jom kita disco pas solat isyak ni...

    ReplyDelete

VIDEO PERINGATAN: Siapa Anwar yang sebenar

Pembohongan DAP di Sibu


Kecapi Nikmat Bersama Pakatan