Wednesday, March 3, 2010

Walau kepala nak botak, perangai tetap macam budak budak

MEDIA STATEMENT


Date: 2 March 2010





MEDIA STATEMENT IN REPLY TO DR SYED HUSIN'S



It amuses me that a high ranking officer of the Party who should be out there helping to build the Party in the light of a distracted leader who has personal problems to go on a personal vendetta that is grossly childish and reflective of the shallow political thought that is now engulfing PKR leadership.



I will answer briefly:



1. Yes, I worked as the Organising Secretary and Dato' Seri Anwar Ibrahim's Chief of Staff for a total of four years, full time, free of charge. Upon the victories of PRU 12, I conceded I have done enough and retired back to my hometown. Subsequently there was a plea from Dato' Seri Anwar for me to serve as Secretary-General full time. With much reluctance, I accepted it with many, many conditions, some of which are a proper Party Headquarters, adequate salaries for the staff and as I have already served 4 years as Organising Secretary using my own money for office expenses, I requested a RM100 a day allowance for incidentals like telephone, parking, milage, and the occasional meals etc. RM9,000 is a pittance compared to the hours I put in and my last drawn salary before retirement, and compared to the enormous amount paid to various peoples within and outside the Party without having to do anything but simply to make them happy and to keep them quiet. Let me not go into this.



2. Yes, I am upset over the episode of Kumpulan Perangsang. Let us not go into the specifics as it would be terribly embarrassing to Dato' Seri Anwar who I am sure is not aware of Dr. Syed Husin's press release but it is suffice to say by the insinuation of Dr. Syed Husin for me to declare that I have in my records sent then a confidential e-mail to Dato' Seri Anwar that if it was his instructions for me to take on the job and the responsibilities to fulfill the Party's aspirations, albeit reluctantly. I replied that i would only take on the job if I were to be paid RM1 per month. I do not wish to make public such confidential documents. It is suffice for Dr. Syed Husin to do his homework before he shoots his mouth. It is recorded in my computer plus other evidence, that Dato' Seri Anwar received the e-mail and acted on it.



I suppose the above should be sufficient for the time being. I only wish for the sake of all the people who long for change in this country for Dr. Syed Husin of such a high calibre background to please at least raise the bar a bit from such childish ways. But then I understand, it would be hard to teach old dogs new tricks.



Thank you.





SALEHUDDIN HASHIM



###





KENYATAAN MEDIA

Tarikh: 2 Mac 2010





KENYATAAN MEDIA BAGI MENJAWAB KENYATAAN DR. SYED HUSIN



Agak melucukan apabila seorang pegawai tinggi Parti yang sepatutnya membantu dalam usaha memperkukuhan Parti ketika pemimpinnya terbelenggu dengan masalah peribadi, hendak meneruskan dendam peribadinya yang amat kebudak-budakan dan mencerminkan kecetekan pemikiran politik yang melanda pimpinan PKR.



Saya akan menjawab dengan ringkas:



1. Ya, saya telah berkhidmat sebagai Setiausaha Pengelola dan Ketua Staf Dato' Seri Anwar Ibrahim selama 4 tahun, sepenuh masa tanpa apa-apa bayaran. Setelah kejayaan pada PRU 12, saya merasakan saya telah membuat yang terbaik dan bersara ke kampung halaman. Tidak lama selepas itu, Dato' Seri Anwar telah merayu untuk saya berkhidmat sebagai Setiausaha Agung sepenuh masa. Dengan berat hati, saya menerima tawaran tersebut dengan beberapa syarat, antaranya sebuah Ibu Pejabat Parti yang lengkap, gaji yang mencukupi untuk staf dan memandangkan saya telah berkhidmat sebagai Setiausaha Pengelola selama 4 tahun dengan menggunakan wang saya sendiri untuk perbelanjaan pejabat, saya meminta elaun RM100 sehari untuk perbelanjaan berkaitan seperti telefon, parkir, perjalanan, makan-minum dan sebagainya. RM9,000 adalah jumlah yang sangat kecil jika dibandingkan dengan masa yang telah saya curahkan dan gaji terakhir saya sebelum bersara, dan jika dibandingkan dengan jumlah besar yang telah dibayar kepada pelbagai individu dalam dan luar Parti untuk menggembirakan dan mendiamkan mereka tanpa mereka perlu membuat apa-apa. Saya tidak berhajat untuk mengulas panjang.



2. Ya, saya kecewa dengan insiden yang membabitkan Kumpulan Perangsang. Saya tidak ingin menghuraikan dengan lebih lanjut kerana ini hanya akan memalukan Dato' Seri Anwar yang saya pasti beliau tidak tahu-menahu tentang kenyataan media yang dikeluarkan oleh Dr. Syed Husin. Memadailah bagi saya menyatakan bahawa sindiran Dr. Syed Husin terhadap saya adalah cukup untuk saya mendedahkan bahawa saya mempunyai rekod menghantar e-mel sulit kepada Dato' Seri Anwar. Dato' Seri Anwar sendiri mengarahkan saya untuk mengambil tugas dan tanggungjawab tersebut bagi memenuhi aspirasi Parti, walaupun saya agak keberatan. Saya menjawab saya hanya akan mengambil tugas tersebut jika saya dibayar RM1 sebulan. Saya tidak berhasrat untuk mendedahkan dokumen-dokumen sulit ini kepada umum. Memadailah untuk Dr. Syed Husin membuat kajiannya sendiri sebelum bercakap melalut. Semua ini direkodkan dalam komputer saya beserta bukti-bukti lain yang menunjukkan Dato' Seri telah menerima e-mel tersebut dan bertindak sewajarnya.



Saya rasa kenyataan ini cukup buat masa sekarang. Saya berharap demi rakyat yang mendahagakan perubahan di negara ini, agar Dr. Syed Husin yang tinggi kalibernya, untuk sekurang-kurangnya menaikkan standardnya dari standard kebudak-budakan. Tetapi saya faham, buluh tua tidak boleh dilentur lagi.



Terima kasih.





SALEHUDDIN HASHIM

3 comments:

  1. Perangai budak2 ni lah masalah pembangkang. Mcmna nk jadi pmerntah yg baik.

    ReplyDelete
  2. pak tua ni memang dah lama berpolitik, tapi tak ke mana pasal harap ada PhD tapi tak matured, politik hingusan

    ReplyDelete
  3. pak hussin balik main denganc cucu ajelah, perangai pun dah elok sesuai dah tu

    ReplyDelete

VIDEO PERINGATAN: Siapa Anwar yang sebenar

Pembohongan DAP di Sibu


Kecapi Nikmat Bersama Pakatan