Tuesday, September 1, 2009

NIZAR-ZAMBRY- Kuil lagi bnanyak dari masjid - YADIM

Bukan aku yang kata ni, ni Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) yang cakap, Ustaz Nakhaie - nampaknya orang yang dah diberi lebih muka oleh Kerajaan selama ni masih lagi nak mintak tambah..

hmmm aku rasa lembu-lembu Anwar di Selangor ni dah memang nak kena ikat hidung dan dibawa ke satu tempat untuk dijadikan lauk

MEDIA STATEMENT YADIM

SHAH ALAM – Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) menjalankan kajian berkaitan jumlah pembinaan rumah ibadat yang didapati melebihi jumlah penduduk dan keperluan bukan Islam berbanding masjid dan surau.

Yang Dipertuanya, Datuk Nakhaie Ahmad berkata, berdasarkan kajian itu jumlah pembinaan kuil bagi masyarakat beragama Hindu di seluruh negara juga tidak seimbang jumlah minoriti penganut Hindu.

"Sebelum ini orang Melayu sudah banyak bertoleransi dan mendiamkan diri dengan masyarakat lain.

“Ini adalah satu cara mereka memprotes kepada Kerajaan Negeri apabila kawasan mereka diceroboh,” katanya ketika dihubungi semalam.

Mengenai demontrasi penduduk Seksyen 23, Shah Alam membantah pembinaan kuil Hindu di kawasan penempatan mereka Jumaat lalu, Nakhaie berkata: “Pada penglihatan saya, orang-orang Melayu sekarang sudah berani menentang apabila hak mereka diambil orang lain.”

"Bantahan ini bukan dipengaruhi oleh faktor politik tetapi lebih kepada soal sensitiviti masyarakat yang beragama Islam. Saya yakin tiada pihak yang cuba mempengaruhi penduduk di kawasan terbabit,” katanya.

Beliau berkata, sebelum ini Yadim ada mengemukakan kepada Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) berkenaan dialog bersama masyarakat India.

“Saya tahu mereka faham mengenai apa yang kita bahaskan tapi perkara ini masih juga berlaku.

“Mungkin Kerajaan Selangor juga terlalu ghairah berpolitik sehingga tidak berpegang kepada asas dan tanggungjawabnya sebagai pemimpin yang beragama Islam,” katanya.

11 comments:

  1. Apakah Datuk Nakhaie Ahmad akan berpuas hati sekiranya Malaysia huru hara kerana masalah perkauman. Rakyat Malaysia boleh bertolak ansur sesama mereka, kenapa masih ada segelintir pengacau yang suka memainkan api perkauman. Cukuplah itu dan jangan hendak memandai buat kenyataan bersifat perkauman. Rakyat bukan kaum Melayu diMalaysia juga ada menyumbang kearah melepaskan Malaysia dari jajahan. KESABARAN MEREKA JUGA ADA HADNYA... JANGAN MELEBIH LEBIH

    ReplyDelete
  2. oopss.. bila terkena hidung sebijik, takleh nak putar alam jawap, terus marah kat ustaz nakhaie pulak.. aduhaii...nampaknya depa sajalah yg betul dalam dunia ni..

    SYUHADA

    ReplyDelete
  3. Hanya nak fikirkan kesabaran mereka sahaja? macam mana dengan kesabaran kita kaum melayu pulak?sudah banyak kali kita bersabar dengan penghinaan Islam dan bangsa kita oleh org bkn islam, mcm ni kite masih perlu bersabar? cukuplah dengan sifat tolak ansur kita selama ini, sekarang mereka sudah pandai mula nak pijak kepala kita. sedarlah wahai bangsa melayu..

    ReplyDelete
  4. Betul cakap Ustaz. Banyak kuil di bina di zaman BN, ada yang dekat masjid/surau dan sekat kawasan perumahan. kerajaan PR Selangor hanya menggantikan kuil yang ada berdekatan kawasan perumahan islam yang selama ini tidak dapat diselesaikan oleh kerajaan BN yang lembab kerana Menteri Besar nya sibuk dok kira duit rasuah...

    ReplyDelete
  5. pelik sungoh umat melayu di Malaysia
    Hakikatnya Malay-sia yang majoritynya umat islam dah macam umat islam dipelestine terpaksa berarak berdemo agar kepentingan mereka jangan dicabul.
    pelik sunggoh tak terpikir akan belaku pada umat melayu dimalaysia.

    ReplyDelete
  6. banyak kuil kurang masjid pun marah BN, kata BN melebihkan hindu dari islam, kurang kuil banyak masjid pun pun marah BN, kata BN ketepikan anaktirikan hindu dan lebihkan islam. baru setahun jagung memerintah, punyalah banyak kerenah. rasa2nya tak lama hayat PR ni.. cakap aja banyak buat tak reti.. kampung pala sekangkang kera pun terkial2 takleh solve, konon nak menerajui kerajaan persekutuan. porahh!

    DAH

    ReplyDelete
  7. Betulkah ada kajian dibuat? Apa statistik yang telah didapati untuk menyokong kesimpulan bahawa kuil lagi banyak dari masjid? Adakah semata-mata yg mengatakan sedemikian adalah YADIM dan Ustaz Nakhaie, kita semua mesti mempercayainya? Apa guna buat kajian jika statistik tak mahu dibentangkan? Hendak berpropaganda/berbohong/berdustakah? Dengan hormat dan rendah diri, ingin saya mengingatkan saudara-saudara di dalam umno bahawa propaganda seperti yg dibuat oleh YADIM/Nakhaie dan disebar oleh empunya blog tak akan berkesan. Very low class! Yg terpedaya mungkin hanya orang umno yg memang sudah bersentimen perkauman tebal hasil didikan umno. Lepas tu nak berkempen 1Malaysia pulak,seolah orang lain buta dan mudah tertipu. Oh maafkan saya! Taruh logo 1Malaysia tu hanya untuk bodek dan ampu bos. Sorry, brader.
    Salam Ramadan.

    ReplyDelete
  8. Sdra2 sekelian,
    Kami bantah bukan kerana menentang kepercayaan penganut agama hindu yg dijamin dibawah perlembagan. Yg kami bantah adalah isu pemindahan kuil tersebut. Jika penduduk seksyen 19 sudah tidak tahan dgn segala macam masalah spt gangster, ugut, bunyi bising, tidak menghormati jiran tetangga dan berbagai lagi kenapa masyarakat 23 pulak boleh menerimanya. Masalah yg berlaku adalah berapa peratus penganut hindu yg bersembahyang tinggal dikawasan tersebut.

    Kebanyakkan yg datang adalah dari luar,ada sejauh kapar kelang, seksyen 20, seksyen 18 dan seri muda. Dan tidak semua yg dtg utk bersembahyang, tetapi dtg utk membuat kacau, minum arak dan mengambil kesempatan membuat jenayah. Mereka ini yg menyebabkan rasa tidak selesa. Ada yg meletak tuhan Rajeswary ( tuhan merah ) dihalaman rumah org islam, cuba bayangkan jika ini berlaku di rumah tuan2.

    Kami bersimpati kpd penganut hindu yg taat ingin bersembahyang, tetapi dgn tindakan yg tidak berdisiplin sesetengah penganut serta ugutan sebelum ini, maka rasa syak serta terganggu masyarakat melayu di sesuatu tempat membuatkan mereka curiga. Cubalah berfikir secara rasional?.

    Mlm ini sy telah berjumpa dgn pengasas hindraf serta pengerusi persatuan kuil2 hindu malaysia. Sy nyatakan kpd mereka tentang isu ini dan mereka mengakuinya. Mereka juga meminta kita cuba memahami bahawa di shah alam ini semua kawasan adalah majoriti melayu, jadi dimanakah tempat yg sesuai utk mereka mendirikan kuil/rumah berhala mereka. Mereka juga mengakui bahawa isu rumah berhala ini telah diambil kesempatan oleh pemimpin politik bagi kepentingan politik sesetengah pemimpin.

    Jadi ingin sy nasihatkan kpd sdra2 sekelian.. apalah guna sesama melayu / islam kita berbalah sedangkan isu yg anda cuba pertahankan merupakan rumah berhala. Jika anda yg mempertahankan rumah berhala ini dan selesa dgn mereka silakan tawar halaman rumah anda utk didirikan kuil.

    ReplyDelete
  9. HANGPA NI ASYIK NAK GADUH SAJA!!!!! TAK KIRA UMNO KA? PKR KA? PAS KA? BN KA ? DAP KA?....HANGPA NI SEMUA ADALAH UMPAMA ANJING2 PEMIMPIN PARTI2 POLITIK!!!!DEPA SURUH MENYALAK, HANGPA PUN MENYALAKLAH....RUPA JE LAIN...KELAKUAN NAK LEBIHKURANG DAH!!! TAK SEDAR KA WAHAI ANAK BANGSA KU SEKELIAN. TAHUKAH HANGPA....KALAU PEMIMPIN2 HANGPA SEMUA TU BAIK, DIAORANG TAKKAN SUKA MENGHASUT ORANG2 BAWAHAN MEREKA NAK CARI GADUH!!!
    MEREKA AKAN CARI JALAN UNTUK SENTIASA BERBINCANG DAN BERMUZAKARAH ANTARA KAWAN DAN LAWAN!!!!!

    ReplyDelete
  10. Siapa tak kenal dgn Dato Nakhaei, bekas naib presiden pas yg telah dibeli oleh Umno bn.

    Tak percaya ke, cuba baca salasilah politik dato' Nakhaei

    ReplyDelete
  11. Itu tandanya masa BN tiada orang india didiskriminasikan sebagaimana tuduhan puak hanjing Hindraf.

    Anynymous kalau org PAS masuk UMNO tu tadanya kena beli ... tapi apa tanda orang UMNO masuk PKR/PAS ... Penuh sifat munafik beyul kau ni sebagaimana pemimpin korang

    ReplyDelete

VIDEO PERINGATAN: Siapa Anwar yang sebenar

Pembohongan DAP di Sibu


Kecapi Nikmat Bersama Pakatan