Wednesday, January 13, 2010

Apa nama sebenar tuhan orang Kristian???


inilah ejaan YHWH dalam Hebrew
YHWH adalah salah satu nama bagi Tuhan dalam ajaran Kristian

Aku nak tulis pun aku bukan paderi melayu, itu Khalid Samad

so aku google lah

ini dia entry WIkipedia

salah dia salah lah entry ni

Christianity


Main article: Names of God in Christianity

English translations of the New Testament render ho theos as God and ho kurios as "the Lord".

Regarding the Old Testament, the Israelite theonyms Elohim and Yahweh are mostly rendered as "God" and "the Lord" respectively, although in Protestant tradition, the personal names Yahweh and Jehovah, based on the tetragrammaton, are also used. Jehovah appears in Tyndale's Bible, the King James Version, and other translations from that time period and later. Many translations of the Bible translate the tetragrammaton as LORD, following the Jewish practice of substituting the spoken Hebrew word 'Adonai' (translated as 'Lord') for YHWH when read aloud.[2] Some[who?] avoid using either Yahweh or Jehovah altogether on the basis that the actual pronunciation of the tetragrammaton has been lost in antiquity. They use God or The Lord instead.[citation needed] Similarly, the original Hebrew pronunciation of "Jesus" is unknown.

Jesus (Iesus, Yeshua, Joshua, or Yehoshûa) (Arabic: يسوع) is a Hebraic personal name meaning "Yahweh saves/helps/is salvation",[3]. Christ means "the anointed" in Greek. Khristos is the Greek equivalent of the Hebrew word Messiah (Arabic: المسيح); while in English the old Anglo-Saxon Messiah-rendering hæland 'healer' was practically annihilated by the Latin Christ, some cognates such as heiland in Dutch survive.

In Messianic Judaism, generally regarded as a form of Christianity[citation needed], YHWH (pre-incarnate) and Yeshua (incarnate) are one and the same, the second Person, with the Father and Ruach haQodesh (the Holy Spirit) being the first and third Persons, respectively, of ha'Elohiym (the Godhead). YHWH is expressed as "haShem," which means 'the Name.'

The less evangelical branch of the Quakers often refers to God as The Light. Another term used is 'King of Kings' or 'Lord of Lords' and Lord of the Hosts. Other names used by Christians include Ancient of Days, Father/Abba, 'Most High' and the Hebrew names Elohim, El-Shaddai, and Adonai.


The name, "Abba/Father" is the most common term used for the creator within Christianity,[citation needed] because it was the name Jesus Christ (Yeshua Messiah) himself used to refer to God.

In the movement Imiaslavie ("Name glorification") opposed by the Russian Orthodox Church, the name of God is God Himself and can be used to evoke miracles.

The Assemblies of Yahweh is currently the only Christian group to use the name Yahweh exclusively and consistently.

Shangdi 上帝 (Hanyu Pinyin: shàng dì) (literally King Above) is also used to refer to the Christian god in the Standard Mandarin Union Version of the Bible. Likewise, Korean Christians and Vietnamese Christians also use cognates of this name, to refer to the Biblical god.[citation needed]

Shen 神 (lit. God, spirit, or deity) was adopted by Protestant missionaries in China to refer to the Christian god. In this context it is usually rendered with a space, " 神", to demonstrate reverence. (An alternate explanation for adding a space is that doing so simplified typesetting with two versions carrying 神 or 上帝 made parallel.)[citation needed]

Zhu, Tian Zhu 主,天主 (lit. Lord or Lord in Heaven) is translated from the English word, "Lord", which is a formal title of the Christian god in Mainland China's Christian churches.[citation needed]

See also: Names and titles of Jesus in the New Testament.
 
macam tak de pun anyone refer to use of Allah di mana mana masyarakat/kumpulan Kristian yang signifikan di mana mana pun.. di dunia arab pun dia tak de kata Allah digunakan so kit aboleh assume lah penggunaan Allah bukan sebagai nama Khas tetapi allah sebagai nama am yang merujuk kepada tuhan dalam tradisi kristian
 
OK lah kalau orang Iban dan bajau dan lain lain di East Malaysia nak pakai sebab dah itu yang diajar oleh mubaligh yang datang seratus tahun dulu... pakailah tak de sapa lah pulak pergi larang... sebelum ni pun tak de gi larang sekarang pun tak larang
 
tang tak boleh islaah gunakan dalam percetakan bahasa Melayu... 
 
sekarang dia kata dalam newsletter, lepas ni dia masuk dalam novel pulak, lepas tu tah kemana nak berhenti
 
elok lah DYMM SPB YD Agong dan Majlis raja raja buat decree aje.. lepas kes di mahkamah, buat decree, revise the laws dan make it exclusive itu saja caranya
 
kalau orang Kristian, Buddha, Hindu, Sikh dan lain lain bukan penganut Islam tak nak undi Umno ke PAS ke lepas ni pasal kes ni pun tak pe, janji Islam tu selamat.. kita ni ada apalah sangat, yang penting Islam tu selamat
 
kita ni tak de apa.. yang penting tu Islam
 
renung renungkan lah

21 comments:

  1. Salam. Nama Tuhan orang Kristian atau Tuhan segala kejadian sama sahaja dengan nama Tuhan orang Islam. TUHAN kan SATU. Yang membezakan Islam dengan bukan Islam ialah apa yang disembah.


    قُلۡ يَـٰٓأَيُّہَا ٱلۡڪَـٰفِرُونَ

    Say (O Prophet): O ye who reject faith! (1)

    لَآ أَعۡبُدُ مَا تَعۡبُدُونَ

    I worship not that which ye worship; (2)

    وَلَآ أَنتُمۡ عَـٰبِدُونَ مَآ أَعۡبُدُ

    Nor worship ye that which I worship. (3)

    وَلَآ أَنَا۟ عَابِدٌ۬ مَّا عَبَدتُّمۡ

    And I shall not worship that which ye worship. (4)

    وَلَآ أَنتُمۡ عَـٰبِدُونَ مَآ أَعۡبُدُ

    Nor will ye worship that which I worship. (5)

    لَكُمۡ دِينُكُمۡ وَلِىَ دِينِ

    Unto you your religion, and unto me my religion. (6)

    ReplyDelete
  2. hahaha....lucu2....ini copy and paste saja...jika nak belajar agama org lain...kena berhati2....semua di atas tu ada yang benar ada yang tidak....kita kena tahu agama kristian ini ada banyak cabang...jika nak tahu...belajar la...jangan main hentam saja...saya ini orang muslim tetapi keluarga saya ini bercampur2 ada kristian, muslim dan buddha...tetapi kami tidak pernah pun bergaduh pasal agama...jika orang kristian dan muslim percaya dengan nabi adam dan hawa...kan kita ini datang dari satu tuhan...buat apa nak bergaduh pasal agama...betul kah tidak? buat dosa saja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sya sangat bersetuju dgn apa yang abang kata..

      Delete
    2. Kita ibarat air putih yang dimasak didalam satu teko, tetapi satelah dibancuh dari berbagai2 perasa maka lain lah rasanya tetapi mereka lupa air itu putih datangnya dari teko yang sama...................

      Delete
    3. Thank You. God bless You

      Delete
  3. ini anuwar ibrahim halal di sembelih , satu satunya anak bangsa sama saperti BUANG dlm filem sjn. hassan

    ReplyDelete
  4. ada lagi satu lebai nik aziz,hj murakap jahil ske main main hukum allah. ini haji LAUDA. kata kata, haji jahil ini. KIA BOLE BERSAHABAT DGN SAYITAN UTK MENJATUHKAN K'JAAN BARISAN NASIONAL. ni apa punya haji mursyidul am DONGGU KELANTAN.

    ReplyDelete
  5. Astaghfirullah korang ni...bwa2 bnyak bertaubat...klau xtau crita jgan main smbur ja...korang penah dgar tak kisah seorang paderi melayu yang ingin menjadi POPE apabila smpai di Vatican City, dan mngetahui kebenaran, dia kembali bertaubat kepada Allah S.W.T.

    ReplyDelete
  6. Hahaha..yg kasi lulus pakai Allah ialah BN@ UMNO, terima kasihlah, tak rugi kami dari Kristian Sarawak sokong BN trus berkuasa, hidup BN, hidup org Kristian, hidup Al-Kitab. Thanks Najib, thanks Muyuhidin, thanks Taib, thanks Indris Jala dan lain2 yg membantu kami bebas pakai Al-Kitab dan bebas guna nama Allah.

    ReplyDelete
  7. okaayyy, racist giler la korg ni.. :(

    ReplyDelete
  8. paderi melayu nak jadi POPE? betui ke..hahaha jelas sekali pembohongan itu,bagiku kisah itu hanyalah rekaan semata-mata.

    ReplyDelete
  9. SHALOM,

    SAUDARA KRISTIAN SEMUA TAK USAH BERTELAGAH DENGAN SAUDARA BUKAN KRISTIAN KITA. BAIK BURUK MEREKA TETAP INSAN YG SAMA DENGAN KITA YANG DIPANGGIL MANUSIA. LEBIH BAIK MEMAAFKAN MEREKA, KERANA TIDAK ADA RUGINYA KITA MEMAAFKAN MEREKA. BUKAN KAH TERTULIS DI DALAM INJIL. MAAFKAN ORG YG BERSALAH TERHADAP KITA TERLEBIH DAHULU SEBELUM KITA MEMOHON KEAMPUNAN DARI YG ESA. KERANA TIDAK DITERIMA PERMOHONAN MAAF KITA OLEH-NYA JIKA KITA TIDAK MEMAAFKAN ORG YANG BERSALAH PADA KITA. SALAH SATU SABDA YESUS CHRIST IAITU BERBAHAGIA LAH KAMU YANG PERCAYA PADAKU DAN DIHINA KERANA AKU.SAUDARA DALAM KRISTIAN SEKALIAN, BIARLAH APA MEREKA NAK KATA,ASALKAN KITA TIDAK BERBUAT SEPERTI MEREKA.KERANA DI DALAM INJIL KITA TIDAK DIAJAR UNTUK MENGHINA MEREKA MELAINKAN MENYAYANGI DAN MENGHORMATI MEREKA.

    ReplyDelete
  10. 5:17-48 = Yesus dan hukum Taurat
    (Luk 6:27-36)

    "Janganlah menganggap bahwa Aku datang untuk menghapuskan hukum Musa dan ajaran nabi-nabi. Aku datang bukan untuk menghapuskannya, tetapi untuk menunjukkan arti yang sesungguhnya.

    Ingatlah! Selama langit dan bumi masih ada, satu huruf atau titik yang terkecil pun di dalam hukum itu, tidak akan dihapuskan, kalau semuanya belum terjadi!

    Oleh karena itu, barangsiapa melanggar salah satu dari perintah-perintah itu, sekalipun yang terkecil, dan mengajar orang lain berbuat begitu juga, akan menjadi yang paling kecil di antara umat Allah. Sebaliknya, barangsiapa menjalankan perintah-perintah itu dan mengajar orang lain berbuat begitu juga, akan menjadi besar di antara umat Allah.

    Jadi, ingatlah: Kalian tidak mungkin menjadi umat Allah, kalau tidak melebihi guru-guru agama dan orang-orang Farisi dalam hal melakukan kehendak Allah!"

    "Kalian tahu bahwa pada nenek moyang kita terdapat ajaran seperti ini: Jangan membunuh; barangsiapa membunuh, harus diadili.

    Tetapi sekarang Aku berkata kepadamu, barangsiapa marah kepada orang lain, akan diadili; dan barangsiapa memaki orang lain, akan diadili di hadapan Mahkamah Agama. Dan barangsiapa mengatakan kepada orang lain, 'Tolol,' patut dibuang ke dalam api neraka.

    Oleh sebab itu, kalau salah seorang di antara kalian sedang mempersembahkan pemberiannya kepada Allah, lalu teringat bahwa ada orang yang sakit hati terhadapnya,

    hendaklah ia meninggalkan dahulu persembahannya itu di depan mezbah, lalu pergi berdamai dengan orang itu. Sesudah itu, dapatlah ia kembali dan mempersembahkan pemberiannya kepada Allah.

    Seandainya ada orang mengadukan kalian ke mahkamah, berdamailah dengan dia selama masih ada waktu sebelum sampai di mahkamah. Kalau tidak, orang itu akan menyerahkan kalian kepada hakim, yang akan menyerahkan kalian kepada polisi. Lalu polisi akan memasukkan kalian ke dalam penjara.

    Dan ingatlah: Pasti kalian tidak akan bisa keluar dari penjara itu, sebelum seluruh dendamu lunas sama sekali."

    ReplyDelete
  11. 5:17-48 = Yesus dan hukum Taurat
    (Luk 6:27-36)

    "Kalian tahu bahwa ada juga ajaran seperti ini: mata ganti mata, gigi ganti gigi.

    Tetapi sekarang Aku berkata kepadamu: jangan membalas dendam terhadap orang yang berbuat jahat kepadamu. Sebaliknya kalau orang menampar pipi kananmu, biarkanlah dia menampar pipi kirimu juga.

    Dan jikalau orang mengadukan kalian kepada hakim dan menuntut bajumu, berikanlah kepadanya jubahmu juga.

    Kalau seorang penguasa memaksa kalian memikul barangnya sejauh satu kilometer, pikullah sejauh dua kilometer.

    Kalau orang minta sesuatu kepadamu, berikanlah kepadanya. Dan jangan juga menolak orang yang mau meminjam sesuatu daripadamu."

    "Kalian tahu bahwa ada juga ajaran seperti ini: cintailah kawan-kawanmu dan bencilah musuh-musuhmu.

    Tetapi sekarang Aku berkata kepadamu: cintailah musuh-musuhmu, dan doakanlah orang-orang yang menganiaya kalian,

    supaya kalian menjadi anak-anak Bapamu yang di surga. Sebab Allah menerbitkan matahari-Nya untuk orang yang baik dan untuk orang yang jahat juga. Ia menurunkan hujan untuk orang yang berbuat benar dan untuk orang yang berbuat jahat juga.

    Sebab kalau kalian mengasihi hanya orang yang mengasihi kalian saja, untuk apa Allah harus membalas perbuatanmu itu? Bukankah para penagih pajak pun berbuat begitu?

    Dan kalau kalian memberi salam hanya kepada kawan-kawanmu saja, apakah istimewanya? Orang-orang yang tidak mengenal Allah pun berbuat begitu!

    Bapamu di surga mengasihi semua orang dengan sempurna. Kalian harus begitu juga."

    ReplyDelete
  12. Yoh 10:24 -38

    Maka orang-orang Yahudi mengelilingi Dia dan berkata kepada-Nya:

    "Berapa lama lagi Engkau membiarkan kami hidup dalam kebimbangan? Jikalau Engkau Mesias, katakanlah terus terang kepada kami."

    Yesus menjawab mereka:

    "Aku telah mengatakannya kepada kamu, tetapi kamu tidak percaya; pekerjaan-pekerjaan yang Kulakukan dalam nama Bapa-Ku, itulah yang memberikan kesaksian tentang Aku, tetapi kamu tidak percaya, karena kamu tidak termasuk domba-domba-Ku. Domba-domba-Ku mendengarkan suara-Ku dan Aku mengenal mereka dan mereka mengikut Aku, dan Aku memberikan hidup yang kekal kepada mereka dan mereka pasti tidak akan binasa sampai selama-lamanya dan seorangpun tidak akan merebut mereka dari tangan-Ku. Bapa-Ku, yang memberikan mereka kepada-Ku, lebih besar dari pada siapapun, dan seorangpun tidak dapat merebut mereka dari tangan Bapa. Aku dan Bapa adalah satu."

    Sekali lagi orang-orang Yahudi mengambil batu untuk melempari Yesus. Kata Yesus kepada mereka:

    "Banyak pekerjaan baik yang berasal dari Bapa-Ku yang Kuperlihatkan kepadamu; pekerjaan manakah di antaranya yang menyebabkan kamu mau melempari Aku?"

    Jawab orang-orang Yahudi itu:

    "Bukan karena suatu pekerjaan baik maka kami mau melempari Engkau, melainkan karena Engkau menghujat Allah dan karena Engkau, sekalipun hanya seorang manusia saja, menyamakan diri-Mu dengan Allah."

    Kata Yesus kepada mereka:

    "Tidakkah ada tertulis dalam kitab Taurat kamu: Aku telah berfirman: Kamu adalah allah? Jikalau mereka, kepada siapa firman itu disampaikan, disebut allah--sedang Kitab Suci tidak dapat dibatalkan--,masihkah kamu berkata kepada Dia yang dikuduskan oleh Bapa dan yang telah diutus-Nya ke dalam dunia: Engkau menghujat Allah! Karena Aku telah berkata: Aku Anak Allah? Jikalau Aku tidak melakukan pekerjaan-pekerjaan Bapa-Ku, janganlah percaya kepada-Ku, tetapi jikalau Aku melakukannya dan kamu tidak mau percaya kepada-Ku, percayalah akan pekerjaan-pekerjaan itu, supaya kamu boleh mengetahui dan mengerti, bahwa Bapa di dalam Aku dan Aku di dalam Bapa."

    ReplyDelete
  13. Allah adalah Tuhan org Kristian.Org Islam sepatutnya mengaku Allah blh digunakan oleh org Kristian.Islam agama baru manakala Kristian lebih awal beribu tahun wujud sebelum Islam.Kenapa agama baru pula yg mempersoalkan agama yg lama.kan terbalik tu.sensitiviti org islamlah yg menyebabkan pepercahan kaum di Malaysia.bertobatlah wahai org Islam,pilihlah kristian berbanding islam.murtadlah sebelum kamu di murtadkan.hahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. dickson Kedum.. sesungguh2nya kamu sangat2 silap.. adalah lebih baik kamu diam dari hanya menampakkan kebodohan sekiranya kamu bersuara.. islamlah satu2 nya agama disisi Allah.. Kristian tidak pernah dibawa oleh mana2 nabi hatta isa ( jesus ) sekalipun.. lahirnya kristian setelah wafatnya Nabi Isa (pbuh).. kristian bukan agama yang menjadi seruan semasa hayantnya Nabi Isa (pbuh).. bahkan matinya kerana kaumnya tidak percayakan agama Allah yang dibawa olehnya.. dan sebenarnya juga Nabi Isa tidak pernah mati disalib.. ia telah digantikan oleh Allah dengan syaitan yang menyerupainya.. Nabi Isa akan turun ketika hampir kiamat nanti untuk menjadi penyelamat menghapus salib2 dan menghapus dajjal.. ketika turunnya nabi isa nanti adakah kamu anggap baginda akan mengaku yang bagiinda beragama kristian.. pasti akan ada pula soalan kristian apakah? katolik kah atau protistan kah? pasti pelik baginda ingin menjawab soalan itu nanti.. dan yang pasti jawapan baginda nanti hanyalah 'innadinaindallah hil islam'.. sesungguhnya agama di sisi Allah adalah islam.. dan pasti agama nabi Isa juga agama Islam... islamlah kamu semua sebelum terlewat.. kerana ajal itu tiada tahu bila akan tibanya..

      Delete
    2. kalau tak faham bible lebih baik shut up."eternal life" means take a knowlege of god (Jehovah) and his only begotten son (Jesus Christ) John 17:3

      Delete
  14. @Dickson..Ya betul tu, apa yg penting kita menyembah dan menerima Jesus/Yesus sbg juruslamat kita,

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa kamu ingin sembah walhal tiada satu pun kata2 dari jesus yang meminta kamu menyembahnya.. dan tiada satu juapun perkataan jesus yang mengaku dirinya tuhan...... atau mungkin kamu tidak pernah baca sehabisnya al-kitab yang kamu sanjung2 itu???

      Delete
    2. John 17:3 sudah cukup memberi penjelasan tentang tuhan sebenar dan anaknya. tetapi penganut kristian gereja jahil akan bible.mereka keliru dgn apa yg mereka patut sembah.

      Delete

VIDEO PERINGATAN: Siapa Anwar yang sebenar

Pembohongan DAP di Sibu


Kecapi Nikmat Bersama Pakatan